کانون‌ علمی‌‌ فرهنگی چشمه حیات

اینجا مسجــــــــد 24 ساعت باز است

کانون‌ علمی‌‌ فرهنگی چشمه حیات

اینجا مسجــــــــد 24 ساعت باز است

کانون‌                          علمی‌‌ فرهنگی                چشمه حیات
آخرین نظرات
نویسندگان

چرا مبعث در ماه رجب بود...

شنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۴:۳۴ ب.ظ
از طرف خداوند متعال آمده که در پرتو خاتم (ص) پرورش می‌یابد و دین اسلام به علت نامحدود بدون جغرافیای وجودی‌اش دینی کامل و جهان شمول بوده است و برای اعصار و انسان‌ها و همچنین در تمام زمینه‌های اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی برنامه دارد.
این کارشناس مذهبی افزود: ماه رجب ماه خودسازی و تهذیب نفس انسان بوده و این ماه مدنظر ائمه و اولیای دین است و پیامبر توصیه‌های فراوانی برای این ماه فرموده و بر حسب آیات و روایات در محضر الهی دارای موضوعیت داشته و به خاطر همین کرامات و احادیث است که مبعث در ماه پر فیض رجب اتفاق افتاد.
وی  ابراز داشت: در منابع دینی ما اعیاد فطر و قربانم به وضوح نام برده شده به طوری که در قنوت نماز، این اعیاد را برای مسلمین خداوند متعال عید اعلام کرده اما در خصوص مبعث که به معنی زمان برانگیختگی بوده و از نظر اصطلاح به معنای برانگیخته شدن انسان کامل و برجسته از طرف حضرت حق برای هدایت انسان‌ها و نجات آن‌ها از ضلالت و گمراهی است.
تقوایی ادامه داد: پیامبر(ص) با خواندن آیات اول سوره علق، رسالتش آغاز شده و بنابر روایات و احادیث هدف خداوند از به مبعوث رساندن ایشان جاری ساختن مکارم اخلاقی بوده به طوری که رسول الله (ص) برای ترویج دین مبین اسلام قبل از جنگ‌های جهادی، رویکردی اخلاقی را در پیش می‌گیرد.
در منابع اهل تسنن تاریخی را برای روز عید مبعث اعلام نشده است
 
وی ادامه داد: مبعث بزرگترین عید مسلمانان بوده و شیعیان روز 27 رجب را به نام عید مبعث جشن گرفته و به شادی می‌پردازند و البته باید این نکته را ذکر کرد که برادران اهل سنت عید مبعث را جشن گرفته اما مسئله مهم اینجاست که در منابع و اسناد تسنن تاریخی را برای روز عید مبعث اعلام نکرده و روزی را مشخص ندارند.
این کارشناس مذهبی با اشاره به مبعوث شدن رسول الله (ص) در سن 40 سالگی تصریح  کرد: ما روایتی در خصوص عدد 40 که موضوعیت عینی داشته نداریم اما بنابر روایات و احادیث به دست رسیده، حضرت عیسی بعد از ماندن 40 روز در کوه نور به پیامبری مبعوث می‌شود و انسان در سن 40 سالگی به تکامل رسیده و ابعاد وجودی‌اش از نظر بعد ایمانی، جسمانی رشد پیدا می‌کند.
حجت الاسلام تقوایی تاکید کرد: در زمان جاهلیت، رفتار و منش آن‌ها به صورت بادیه نشین‌هایی بوده که بسیار تعصبی و بی سواد بودند و به علت فقر مالی، دختران را سربار خود می‌پنداشتند و چون فرزند دختر رویکرد اقتصادی برای آن‌ها نداشت، آن‌ها را زنده به گور می‌کردند و پیامبر اسلام(ص) در چنین جامعه‌ای به پیامبری مبعوث شدند.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: در معنای لغوی مبعوث که برانگیختن است و اسلام حرکت و ایستادگی را در برابر ظلم و جور را امری مهم توصیف کرده و خداوند متعال در قرآن به مجاهدت در راه خدا سفارش کرد ه و همه مسلمانان با تأنی از رسول الله(ص) باید به داد مظلوم رسیده و از آن در برابر ظالمان و ستمگران دفاع کنند.
وی در ادامه  افزود: در روایات و احادیث آمده که جهاد دری از درهای بهشت بوده که خداوند متعال آن را برای اولیای خودش می‌گشاید  و همچنین اسلام، دین جنبش و جهش و سعی و تلاش در جهت مبارزه با ظالم و گسترش عدل و عدالت در دنیا است.
حجت الاسلام تقوایی در پایان با اشاره به حمله عربستان به یمن اشاره کرد و گفت: پیامبر (ص) می‌فرمایند که اگر کسی بشنود که فردی تقاضای کمک کند و ملتی پاسخ او را ندهد آن گروه مسلمان نیست و ما باید در جریان حمله عربستان به یمن، کشوری مسلمان، کمک‌های پزشکی، غذایی و... که تاثیرگذار است رسانده و عربستان را تحت فشار قرار دهیم.
  • چشمه حیات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی